مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب غیرمرکزی Graf با سیستم مرکزی

 صفحه اصلی مقالات مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب غیرمرکزی Graf با سیستم مرکزی
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

تصفيه فاضلاب به روش SBR در سیستم های تصفیه فاضلاب گراف

تصفيه فاضلاب به روش SBR در سیستم های تصفیه فاضلاب گراف



مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب غیرمرکزی Graf با سیستم مرکزی


شنبه , 4 مارس 2017

مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب غیرمرکزی Graf با سیستم مرکزی
مقایسه سیستم تصفیه فاضلاب (پکیج تصفیه فاضلاب) غیرمرکزی Graf با سیستم مرکزی
امروزه وقتی صحبت از انتخاب سیستم های تأسیساتی اعم از زیربنایی یا روبنایی در یک پروژه می شود بلافاصله مباحث مربوط به مرکزی یا غیرمرکزی بودن آنها مطرح می گردد، که با توجه به کاربری و شرایط خاص هر پروژه می باید به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرند تا با مقایسه معایب و مزایای هر کدام، بتوان بهترین گزینه را برای اجرا انتخاب نمود.
خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب
در مهندسی تأسیسات به خطوطی که فاضلاب را از منبع تولید آن جمع آوری و به صورت ثقلی به سمت منبع تصفیه هدایت می نماید، خطوط انتقال می گویند. جنس این لوله ها معمولاً سیمانی، چدنی یا پلیمری است و ضمن دفن در زیر سطح زمین، به طور معمول فاضلاب را با یک شیب ملایم به سمت مقصد هدایت می‌کنند.
متناسب با دبی فاضلاب قطر لوله ها تغییر می‌کند و با توجه به شرایط اقلیمی، توپوگرافی و جنس خاک منطقه، عمق دفن لوله ها از ۵۰cm الی ۲m متغیر می باشد و در برخی مناطق به علت شرایط خاص ممکن است تا چندین متر نیز افزایش یابد.

۱:سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی
در صورت اجرای سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی یکی از مهم‌ترین زیر ساخت های مورد نیاز برای آن، شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب می باشد. هزینه عملیات حفاری و احداث شبکه با توجه به محل قرارگیری پروژه متغیر است و از طرف دیگر نیز به علت شرایط توپوگرافی سایت (عدم وجود شیب) و طول زیاد خطوط، باید برای انتقال فاضلاب، در چندین نقطه ایستگاه پمپاژ احداث نمود که علاوه بر هزینه اجرای شبکه انتقال هزینه های مربوط به احداث ایستگاه پمپاژ و تعمیر و نگهداری از آن را باید در برآورد کلی لحاظ نمود.
با توجه به شرایط ذکر شده دور از ذهن نمی باشد که در پروژه های بزرگ هزینه اجرای شبکه انتقال فاضلاب و ایستگاه پمپاژ بیشتر از هزینه های احداث سیستم تصفیه خانه مرکزی گردد!!

۲:سیستم تصفیه فاضلاب غیرمرکزی
یکی از مهم‌ترین مزایای پکیج های تصفیه فاضلاب غیر مرکزی گراف، عدم نیاز به شبکه جمع آوری و انتقال می باشد به گونه ای که با اجرای مخازن به صورت دفنی در فضای مشاع مربوط به هر تیپ از ویلاها، فاضلاب توسط کوتاه‌ترین مسیر به آنها انتقال می یابد.

محل احداث تصفیه خانه و اشغال زمین
یکی از مهم‌ترین مباحث در هر پروژه، محل احداث تصفیه خانه فاضلاب است.
قیمت زمین، کاربری زمین‌های مجاور تصفیه خانه، توپوگرافی، جهت وزش باد، ایمنی و حفاظت و مواردی از این قبیل، از جمله عواملی می باشند که مهندسی سایت و موقعیت قرارگیری تصفیه خانه را تحت تأثیر قرار می دهند.

۱:سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی
قرارگیری تصفیه خانه مستلزم آن می باشد که برای تغییر جلوه نامطلوب بصری، تجهیزات و مخازن تصفیه خانه و نیز رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، یک محوطه محصور جداگانه برای آن در نظر گرفته شود که به صورت شبانه روزی از آن مراقبت و حفاظت به عمل آید.
هزینه مربوط به احداث ساختمان های مورد نیاز تصفیه خانه، پرسنلی، مراقبت و نگهداری از آن و نیز خرید زمین از جمله هزینه هایی هستند که باید در برآورد کلی هزینه های مربوط به سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی لحاظ گردد.

۲:سیستم تصفیه فاضلاب غیرمرکزی
یکی دیگر از مزایای سیستم تصفیه فاضلاب Graf، دفنی بودن مخازن آن و عدم اشغال فضا بر روی زمین است و با توجه به اینکه امکان بارگذاری عمودی و همچنین ایجاد فضای سبز بر روی مخازن وجود دارد می توان گفت که با اجرای این پکیج ها هیچگونه فضایی بر روی زمین اشغال نمی گردد و دیگر نیازی به احداث سایت تصفیه خانه نمی باشد و از این نظر نسبت به سیستم مرکزی ارجحیت بسیاری دارد.

بهره برداری، نگهداری، تعمیرات و استهلاک

۱:سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی
در سیستم های رایج مرکزی، به علت وجود پمپ و قطعات مکانیکی، خرابی بسیار زیاد و پرهزینه می باشد و در زمان بهره برداری به چندین نفر پرسنل بهره بردار و تکنسین فنی در سه شیفت کاری نیاز می باشد.

۲:سیستم تصفیه فاضلاب غیرمرکزی
یکی از مهمترین مزایای پکیج های تصفیه فاضلاب Graf که کمپانی سازنده نیز تأکید فراوانی بر آن دارد، استهلاک کم، بهره برداری آسان و مصرف کم انرژی آن می باشد. این موارد به علت عدم بکارگیری قطعات مکانیکی و الکتریکی درون مخازن حاصل گردیده است.

مصرف انرژی
هزینه برق مصرفی سیستم های تصفیه فاضلاب در زمان بهره برداری قابل توجه است که می باید در هنگام انتخاب سیستم مطلوب به آن توجه نمود.

۱:سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی:
مصرف برق این سیستم به ازای تصفیه هر متر مکعب فاضلاب از ۱ الی ۳ کیلو وات ساعت می باشد. به طور مثال در سیستم RBC این رقم معادل۱,۲KWH می باشد.

۲:سیستم های تصفیه فاضلاب غیر مرکزی
در هر یک از پکیج های تصفیه فاضلاب Graf تنها مصرف کننده انرژی یک کمپرسور می باشد و این سیستم به ازای تصفیه هر متر مکعب فاضلاب ۵۸/۰کیلو وات ساعت برق مصرف می کند.

بهره برداری در شرایط کم باری یا پیک مصرف

۱:سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی:
در طراحی سیستم های مرکزی به طور معمول، ظرفیت نرمال در شرایط تکمیل ظرفیت بهره برداری از پروژه، محاسبه و برآورد می گردد.
با توجه به اینکه پروسه تشکیل لجن فعال در سیستم های مرکزی یک عملیات زمان بر است معمولاً این گونه سیستم ها چندین روز پس از راه اندازی اولیه به مطلوب ترین شرایط از لحاظ کارایی می رسند. در صورتی که به هر علت میزان تولید فاضلاب به حداقل برسد یا قطع شود (تعطیلات و اعیاد و…) کارکرد سیستم مختل می‌گردد و پساب خروجی به صورت کامل تصفیه نمی گردد.
احیای مجدد سیستم و تشکیل لجن فعال جدید نیز به چندین روز زمان نیاز دارد. همین شرایط نیز در صورتی که حجم ورودی فاضلاب بیش از حد ظرفیت تصفیه سیستم های مرکزی باشد، وجود دارد.
نکته حائز اهمیت در زمان های کم باری، بکارگیری کل ظرفیت یک سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی برای تصفیه حجم اندک فاضلاب می باشد که توجیه اقتصادی ندارد و راندمان تصفیه و کیفیت پساب نیز کاهش می یابد.
۲:سیستم های تصفیه فاضلاب غیرمرکزی
با بکارگیری سیستم تصفیه فاضلاب غیرمرکزی Graf، در زمانهای کم باری می توان متناسب با حجم فاضلاب یک یا چندین مخزن را از خط خارج نمود و برای شرایط افزایش بیش از حد حجم فاضلاب ورودی نیز در طراحی این پکیج ها تمهیدات لازم صورت گرفته است. بدین صورت که فاضلاب اضافی به صورت سرریز تخلیه می گردد و هر زمان که شرایط به حالت اولیه برگردد سیستم فعالیت خود را به صورت نرمال از سر می گیرد.

زمان اجرا
در برخی پروژه ها به علت شرایط ویژه مهم‌ترین گزینه در انتخاب سیستم مورد نظر، زمان مورد نیاز برای اجرا و راه اندازی می باشد.

۱:سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی:
برای اجرای سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی نیاز به اجرای شبکه جمع آوری و ایستگاه پمپاژ می باشد.

۲:سیستم های تصفیه فاضلاب غیرمرکزی
با توجه به عدم نیاز پکیج های تصفیه فاضلاب Graf به شبکه جمع آوری و انتقال، صرفه جویی در زمان اجرا جزو مزایای سیستم محسوب می گردد.

استفاده مجدد از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز
با توجه به شرایط کم آبی موجود در کشور، یکی از راه کار های صرفه جویی در مصرف آب، بازیافت فاضلاب می باشد که این مهم توسط سیستم های تصفیه فاضلاب محقق می گردد.

۱:سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی:
در پروژه هایی که پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز مورد نیاز می باشد، این پساب پس از خروج از تصفیه خانه می باید توسط یک شبکه توزیع مجزا که شامل خطوط لوله و ایستگاه پمپاژ است مورد استفاده قرار گیرد.
از طرفی پساب خروجی از سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی نظیر RBC برای استفاده جهت آبیاری می باید مراحل تصفیه تکمیلی را طی نماید تا قابل استفاده شود، این مراحل شامل کلرزنی و زلال سازی توسط فیلتر شنی است.

۲:سیستم های تصفیه فاضلاب غیر مرکزی
پساب خروجی از پکیج های تصفیه فاضلاب Graf تمامی استانداردها را برای آبیاری فضای سبز یا تخلیه به دریا دارا می باشد و نیاز به انجام عملیات تکمیلی فیلتراسیون بر روی این پساب نیست و می توان پساب را در همان محل تصفیه ذخیره و متناسب با نیاز مصرف کرد و دیگر نیازی به شبکه انتقال و توزیع نمی باشد.
در صورت توقف کار سیستم تصفیه فاضلاب (مرکزی و یا غیر مرکزی) به هر علت (خرابی،تعمیرات دوره ای و…) چه اتفاقی می افتد؟!
شاید مهمترین دغدغه، توقف کار سیستم تصفیه فاضلاب و تبعات ناشی از آن است. در ادامه این شرایط تحلیل می گردد.
۱:سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی:
در سیستم های مرکزی برای تخلیه لجن یا تعمیرات دوره ای مانند (رنگ آمیزی کلی دستگاه های فلزی) باید در زمان های مشخص سیستم خاموش و فاضلاب درون آن تخلیه گردد.
از طرف دیگر با در نظر گرفتن کلیه کمبودها و نواقص در مناطق دورافتاده که گاه به علت نبود نیروی ماهر یا نبودن قطعه مورد نیاز، تعمیرات جزئی بسیار زمان بر است در صورت خرابی یک قطعه مکانیکی یا الکترونیکی ممکن است کارکرد سیستم چندین روز متوالی متوقف گردد.
در این صورت چند سؤال اساسی مطرح می باشد:
-یک تصفیه خانه مرکزی پس از چندین سال کار کردن در شرایط اقلیمی گرم و مرطوب و مستهلک شدن قطعات آن، چند مرتبه در سال خراب می گردد؟ توقف کار سیستم به علت این خرابی ها چند روز می باشد؟
-آیا راندمان تصفیه در یک تصفیه خانه پس از تعمیرات و تغییرات اساسی، همانند روز اول است و پساب خروجی استاندارد لازم را دارا می باشد؟
– در طول مدت زمان توقف کار تصفیه خانه، که به علل ذکر شده ممکن است گاهی بیش از یک هفته به طول بینجامد، چه میزان فاضلاب تولید می شود؟ با این حجم فاضلاب چه باید کرد؟
– آیا راهی به غیر از تخلیه فاضلاب خام به دریا و محیط زیست وجود دارد؟
– هزینه پاک کردن آلودگی آب دریا یا خاک ساحل چه میزان می باشد؟
۲: سیستم های تصفیه فاضلاب غیر مرکزی
مهم‌ترین اصل در طراحی و ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب Graf به حداقل رساندن استهلاک و خرابی می باشد. با توجه به جنس مخازن و مکانیسم تلمبه درون آن که از پلی پروپیلن است عملاً خوردگی در آنها به وجود نمی آید و نیاز به تعمیرات دوره ای ندارد. تنها قطعات استهلاکی یک پکیج تصفیه فاضلاب Graf کمپرسور و کیت کنترلی است که به تعداد لازم از طرف کمپانی سازنده به عنوان قطعه یدکی در اختیار پروژه قرار خواهد گرفت. هر کدام از این قطعات ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه قابل عیب یابی یا تعویض می باشد.
به هر علتی که یکی از پکیج ها خراب شود یا نیاز به تخلیه لجن داشته باشد، با توجه به مجزا بودن کارکرد این سیستم ها از یکدیگر، با توقف کار هر پکیج در روند کار سایر پکیج ها خللی به وجود نمی آید.
مقایسه هزینه های اجرا و بهره برداری دو سیستم مرکزی و غیرمرکزی
در برآورد هزینه های نهایی تاسیساتی در یک پروژه ساختمانی، غالباً قیمت خرید سیستم های تصفیه فاضلاب مرکزی به صورت قابل ملاحظه ای ارزانتر از سیستمهای مستقل است.
اما در برخی از پروژه ها با توجه به وسعت پروژه و شرایط خاص آن، باید برای بکارگیری سیستم های مرکزی، زیرساختهای لازم را فراهم و اجرا نمود که هزینه اجرا این زیرساختها در برخی موارد حتی چندین برابر هزینه تمام شده خرید سیستم مرکزی می باشد.
در جدول شماره ۱ سعی شده تا هزینه ی زیرساخت های مورد نیاز هر یک از روش های مرکزی و غیر مرکزی به صورت مقایسه ای آورده شود.

سیستم

هزینه خطوط انتقال و ایستگاه پمپاژ (زیرساخت) هزینه احداث تصفیه خانه (زیرساخت) هزینه بهره برداری، استهلاک و تعمیرات هزینه مصرف انرژی

هزینه شبکه توزیع پساب برای آبیاری فضای سبز

هزینه تصفیه تکمیلی برای آبیاری یا تخلیه به دریا
مرکزی هزینه دارد
بسیار زیاد و قابل توجه
هزینه دارد
خرید زمین، ساخت محوطه، حفاظت، بهره برداری و…
هزینه دارد
قابل ملاحظه
هزینه دارد
بیشتر از سیستم غیرمرکزی
هزینه دارد
خطوط انتقال، ایستگاه پمپاژ و…
هزینه دارد
نیاز به فیلتر پرس و فیلتر شنی

غیرمرکزی Graf

هزینه ندارد هزینه ندارد هزینه دارد
اندک می باشد
هزینه دارد
کمتر از سیستم مرکزی

هزینه ندارد

هزینه ندارد
عدم نیاز به تصفیه تکمیلی





   نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha